איך לכתוב סילבוס לתוכנית גפ"ן
- עודכן לאחרונה ב-7 בדצמבר 2023
- מחבר המאמר: לירן חסון
- פנייה למחבר
- עודכן לאחרונה ב-7 בדצמבר 2023
- מחבר המאמר: לירן חסון
סילבוס הוא מסמך שחובה להגיש במסגרת הגשת התוכנית למכרז גפ”ן והוא להכיל את כל המידע הנחוץ למקבלי ההחלטות כמו: הסבר כללי על התוכנית ופירוק לנושאים, מי הם בעלי התפקידים שיקחו חלק בתוכנית, חלוקה מסודרת של הנושאים לשיעורים, כולל לו”ז ומה קורה בכל שיעור וכן מה הכלים שהתוכנית תיתן לתלמידים. במאמר זה נבין איך לכתוב סילבוס ומה הוא צריך להכיל.
איך לכתוב סילבוס לתוכנית גפ”ן - תוכן הענינים
מהו סילבוס
סילבוס הוא מסמך מפורט המתאר את התוכנית שלכם ומפרט את הנושאים, החומרים, אנשי המקצוע, הלו”ז ושאר הפרטים על התוכנית שלכם. סילבוס מספק מידע מפורט על יעדי הלמידה, צורות הלמידה שבהן היעדי יתגשמו, הקריטריונים להערכת היעדים וכל דבר אחר הקשור למהלך הלמידה.
תפקידו של הסילבוס הוא לספק לכל המתעניין הסבר מפורט על תוכן התוכנית ולספק הסבר על דרך הפעלתה תוך פירוט השלבים הנדרשים להשגת היעדים שהצבתם. הסילבוס צריך לכלול גם מידע על שיטות ההוראה בהן יעשה שימוש בשיעורים, לוח זמנים מסודר, דרישות לקיום התוכנית, פירוט של חומרי עזר, פירוט מלא על מדריכי התוכנית וכן הלאה.
איך כותבים סילבוס
כתיבת סילבוס היא משימה שדורשת תכנון וכתיבה מוקפדת כדי להבטיח שהתוכנית שלכם תהיה ברורה ותכיל את כל המידע הנדרש כדי לצלוח את מכרז גפ”ן. כאמור סילבוס אמור להכיל את הנושא והמטרות של התוכנית שלכם שאלה למעשה אותם דברים שרשמתם בפרטי התוכנית כשהעלתם אותה למאגר התוכניות והמענים – פשוט בהרחבה.
ובדר”כ, כשנכתוב סילבוס, אנחנו נפרט מה הכלים שהתוכנית נותנת ומה המיומנויות שהתלמידים ירכשו בעזרתה, נפרט מה יילמד בתוכנית ובאיזה אופן. נפרט מי אנשי המקצוע שיעבירו את השיעורים ומה התארים שלהם וכן נפרט על המבנה של התוכנית (כמה מפגשים, כמה זמן כל מפגש, מה לומדים בכל מפגש ומי המרצה באותו מפגש וכו’).
אני כותב בדר”כ כי במכרז גפ”ן שעלה דצמבר 2023 נעשה שינוי בדרישות של הסילבוס אבל נגיע לזה בהמשך המאמר.
כעת, כדי שיהיה לכם נוח, ננסה לפרק את המידע שצריך להכיל סילבוס (שוב, בדר”כ) לרשימת פריטים מסודרת:
קהל היעד של התוכנית
- למי התוכנית מיועדת
- שכבות גיל
- באילו מגזרים
- סוג פיקוח
- סוג החינוך
צוות התוכנית
- מפעיל התוכנית והתארים/תעודות שלו
- מפתח התוכנית והתארים/תעודות שלו
- מדריכי התוכנית והתארים/תעודות שלהם
פירוט על התוכנית
- תקציר התוכנית
- הסבר על מטרות התוכנית והדרך להשגתן
- המיומנויות שקהל היעד ירכוש בעזרת התוכנית
- עזרים פדגוגים בהם ייעשה שימוש בתוכנית
מבנה התוכנית והמפגשים
בחלק זה נפרק את התוכנית לנושאי לימוד ונחלק אותם לשיעורים כאשר בכל שיעור צריכים להיות הפרטים הבאים:
- נושא השיעור
- תקציר התכנים שיועברו במהלך השיעורים בנושא
- מטרות הנושא
- אורך הנושא כולו בשעות סימסטריאליות
- כמות מפגשים עתידית ואורך כל מפגש
- מי יעביר את השיעור
- מיקום השיעור
- צרכי השיעור (לדוגמה מקרן, או מחשב עם אינטרנט פעיל)
- אופי השיעור (פרטני / קבוצתי)
כתיבת סילבוס ייעודי למכרז גפ"ן
מכרז גפ”ן הנוכחי (דצמבר 2023) הביא איתו חידוש בדמות קובץ אקסל ייעודי בו נפרט את השיעורים בתוכנית שלנו. עבור שאר המידע כמו מיומנויות, תיאור התוכנית, מידע על המרצה וכן הלאה וכן הלאה, יש לנו מקומות ייעודים למילוי בתהליך הגשת התוכנית למכרז. המטרה המרכזית של משרד החינוך במהלך הזה לאפשר להם לעבור על מידע קונקרטי שקשור לתוכנית ללא הסחות דעת (כמו עיצוב לדוגמה ומידע לא רלוונטי).
שימו לב: חובה לעבוד עם הפורמט הזה ולעקוב אחרי הדרישות של כתיבת התוכן של הסילבוס לפי התנאי של כל תת סל במכרז!
סילבוסים של תוכניות גפ"ן מהעבר לדוגמה
כדי שלא תשתגעו מרוב מידע שצריך להכניס לסילבוס, עשיתי מחקר בגוגל וחיפשתי סילבוסים של תוכניות פעילות בגפ”ן משנים קודמות (זאת אומרת שהם לא נמצאים בפורמט המעודכן של הסילבוס שמשרד החינוך דורש במכרז, אבל מבחינת התוכן – כדאי לשים לב לאופי הבנייה שלהם ולניסוחים) ומיד אצרף לכם קישורים אליהן. מדובר בסילבוסים שהגישה אליהם פתוחה דרך גוגל והם נמצאים באתרים של התוכניות כך שאין חשש להפרת זכויות יוצרים או חשיפת מידע רגיש, אך מצד שני, מאותה סיבה, יכול להיות שחלקם בהמשך לא יהיו זמינים כי בעליהם יעשו שינוי במיקום הקבצים בשרת שלהם או שיחליטו להסיר אותם לגמרי.
איך לגרום לסילבוס להיות ברור ויעיל
אחרי שכבר הבנו שכתיבת סילבוס זו עבודה מאתגרת שצריכה להיות מוקפדת מאוד כי היא מכילה המון מידע. בואו נראה איך אנחנו יכולים לגרום לו להראות פחות מאיים עבור הקורא ואף להיות זכיר.
שימו לב: הסעיף הזה והבאים אחריו, רלוונטים לכתיבת סילבוס רגיל בכללי ולא סילבוס ייעודי למכרז גפ”ן שדורש פורמט קבוע
- עיצוב
השקיעו קצת זמן בעריכה ועיצוב הסילבוס כך שהעיצוב יעזור לכם להפריד בין חלקים ולהדגיש מידע חשוב. כמו כן, אל תפחדו להשתמש בטבלאות במקומות המתאימים כמו מבנה השיעורים וכל כלי עזר ויזואלי אחר שיעזור לכם להמחיש את הנקודה. - כתיבה ברורה וקצרה
כתבו באופן ברור וקצר ונסו להימנע ממשפטים מסורבלים ותיאורים ארוכים. מיינו נתונים בצורה הגיונית וסדרו את המידע בצורה מסודרת. הסילבוס צריך להעביר את המידע בצורה הכי ברורה וקצרה שאפשר. - אפקט הWOW
את החלק הסיפורי יותר של הסילבוס שהוא תיאור התוכנית, נסו לכתוב בצורה מרתקת ומזמינה. ספרו למה הקורס חשוב ולמה הוא נחוץ ולמה דווקא הוא יכול לעזור לעומת אחרים.
השראה נוספת לכתיבת סילבוס ותכנים שיווקים
לשם השראה נוספת, עשיתי תחקיר נוסף ואספתי סילבוסים שונים ברשת, חלקם סילבוסים של ממש וחלקם פליירים שיווקים ואתרים של קורסים שלא נמצאים בהכרח בגפ”ן, שיתנו לכם רעיונות איך לעצב את הסילבוס וגם התכנים השיווקים הנגזרים ממנו. כמו בדוגמאות הסילבוסים בפסקה מעל, גם הפעם מדובר בחומרים הקיימים ברשת ואני לא יכול להתחייב לאורך זמן על תקינות הקישורים.
- סדנת שלי ורק שלי לבני נוער למניעת זוגיות אלימה מבית ויצו
- קורס משחקולוגיה חינוכית של מור קנדי
- קורס משחקולוגיה של Entropy
- קורס סייבר האקינג של Cyber School
- תוכניות וידאו-תרפיה לתלמידים של סטוריפילמינג
- תוכניות לימודיות של אתר GOOL
- קורס מבוא למערכות ומעגלים חשמליים של אוניברסיטת תל אביב
- קורס הכשרה של ידיים פשוטות
- הדרכת הורים פרטנית וקבוצתית של מכון אדלר
לסיום, עצה כללית וחשובה
רגע לפני שאתם צוללים לכתיבת הסילבוס של התוכנית, כדי לצלוח את המכרז צריך עוד כמה דברים אבל הדבר הכי חשוב הוא להתאים את התוכנית שלכם לתת הסל אליו אתם מכוונים. זה אומר להשתמש בטרמינולוגיה בה משתמשים בהגדרת תת סל המכרז, לשכור אנשי צוות שמתאימים לדרישות הסף של אותו תת סל, זה לשנות את מבנה התוכנית כך שתוכלו למקסם את ההכנסות על פי התמחור במכרז וזה אומר כמובן גם לכתוב את הסילבוס כך שיהיה ייעודי ומתאים לתת סל בכל דרישות הסף (גם אם זו תוכנית קיימת שרצה שנים. תעשו את ההתאמות הנדרשות כדי שייכנס למכרז בצורה חלקה).
זהו, יש לכם בקשות? שאלות? רעיונות? אני מחכה לכם בקבוצת הוואטסאפ!
על מחבר המאמר
לירן חסון
היזם והיוצר מאחורי מיזם התוכן החינוכי לילדים EZToddler וספקי גפ”ן מתייעצים וכן הבעלים של בית המדיה Digital-ID ליצירת תוכן וייעוץ שיווקי לעסקים בתחום החינוך, הילדים והדיגיטל.
יוצר תוכן ואיש שיווק דיגיטלי המגיע מעולמות הפרסום, התוכן וההדרכה ומתמחה ביצירת תכנים שיווקים ולימודיים מסוגים שונים (וידאו ואנימציה, סאונד וקריינות, תכני גרפיקה ותוכן כתוב).