איך לשמור על התכנים שלכם מפני העתקה

הדבר שהכי מפחיד מעסיקים שהם גם יוצרים הוא העתקה של תוכן והתמודדות עם מדריכים שהופכים למתחרים כאילו העסקת מדריכים היא לא עסק מתוסבך גם ככה. במאמר זה נלמד איך אפשר לשמור על התכנים שלכם מפני העתקה ולצמצם את הפגיעה הפוטנציאלית.

על מה נדבר במאמר הזה

למה לי לחשוש מהעתקת תוכן בכלל?

בקבוצות השונות עולה לא מעט פעמים נושא השמירה על התכנים שלנו כיוצרים.

כמי שעומל על תכנים יומם וליל במטרה לייצר תוכנית לימודית מצויינת ולמצב אותנו כעסק מוביל, אנו חרדים מאוד להעביר את המושכות לאדם אחר וזה לגיטימי. פתאום עולים חששות שמא אדם כזה או אחר יקח את התכנים שלנו וישתמש בהם כדי לקדם את עצמו בין אם מדובר במדריך שאנו מעסיקים או מורה מבית הספר, אז הרשו לי להרגיע אתכם. יש שלל דרכים לשמור על התכנים שלכם אבל לפני הכל, יש דבר אחד שחשוב מאוד לזכור:

כמוך, יש רק אחד/אחת!

אילוסטרציה: איך לשמור על התכנים שלכם מפני העתקה

איך ניתן למנוע העתקת תוכן

בעיית ההעתקות והחקיינות היא בעיה מוכרת של מובילי דרך. אנשים מסתכלים עליכם, אוהבים מה שאתם עושים ופשוט עושים כמוכם, או לפחות מנסים. זה דבר טבעי והתפתחותי שקורה בכל תחום ואי אפשר להמנע ממנו ואני הייתי ממליץ תמיד לחשוב על הדבר הבא ולא על מה שהעתיקו מאיתנו. בסופו  של דבר – אנחנו מובילי הדרך ואנחנו תמיד נרצה להיות הראשונים.

אחרי שכל זה נאמר, איך בכל זאת אפשר לשמור על התכנים שלנו? בואו נעבור על הדרכים:

עבודה עם מערכות סגורות

בעוד שאי אפשר להמנע מהעתקות בצורה הרמטית, בהחלט אפשר “לעשות חיים קשים” למעתיקן הפוטנציאלי על ידי שימוש בכלים שחוסמים שיתוף, הורדה או עריכה של התכנים וכך, לכל הפחות, מעקרת את הרעיון של הגניבה על ידי הטמעת התוכן באתר במקום שליחת קבצים למשתמש.

לדוגמה:
כתבתם מערך שיעור בנושא מסויים ואתם צריכים להעביר אותו למדריכים כדי שיעבירו אותו בכיתה. המערך כולל:

  • סרטון
  • מצגת
  • וגם קובץ PDF להכוונה.


ניתן להציג את מערך השיעור באתר משלכם, עליו יש לכם שליטה מלאה ומי שיכול לגשת אליו הוא רק אדם עם יוזר וסיסמה.

על מערך השיעור, אתם יכולים לשמור על ידי הטעמת התכנים בקוד כך שהמשתמש לא יכול ולמעשה גם לא יצטרך להוריד את התוכן אליו למחשב מלכתחילה.

הנה כמה דוגמאות:

סרטון מוטמע

השתמשו בשירותי וידאו כמו Vimeo שמאפשרים הגדרות פרטיות מתקדמות כמו הצגה של הסרטון רק באתר ספציפי וחסימת האפשרות להוריד את הסרטון.

לדוגמה, שימו לב לסרטון המצורף. אין בו כפתור הורדה וגם אם תמצאו את הקישור שלו, לא תוכלו לפתוח אותו מהדפדפן אלא יש לו הרשאה לצפייה רק בדומיין של האתר הזה.

מצגת מוטמעת

השתמשו בכלים שחוסמים גישה לעריכת והורדת המצגת כמו Google Slides.

לדוגמה, הביטו במצגת המצורפת. אין אפשרות לערוך או להוריד אותה למחשב גם אם תפתחו אותה דרך גוגל סליידס. 

כדי לחסום הורדה של המצגת במצגת סליידס:

  • הכנסו למצגת בסליידס
  • לחצו על Share
  • ואז על גלגל השיניים בפינה
  • והסירו את ה-V מ”Viewers and commenters can see the option to download, print, and copy”

קובץ PDF מוטמע

קבצי PDF ניתן לשמור כקבצי תמונה כך שלא יהיה ניתן לערוך אותם אלא רק להדפיס.

כמו כן, אתם יכולים לחסום את פתיחת התמונות על מסך מלא בדפדפן כמו שעשיתי בדוגמה של קובץ הPDF המצורף, אבל חשוב לזכור כי כאמור, אין שמירה הרמטית ומי שירצה להוריד את התמונה, יוכל למצוא דרך לעשות זאת ואפילו די בקלות.

כדי להופך קובץ PDF לקובץ תמונה, הדרך הפשוטה ביותר לעשות את זה היא לפתוח את הקובץ בתוכנת Adobe Acrobat וללחוץ על:

  • File
  • Export To
  • Image
  • JPEG
PDF מוטמע לדוגמה

שמירה על זכויותיכם בחוזה

כל חוזה עובד-מעביד צריך לכלול בתוכו חלק המדבר על זכויות היוצרים בתכנים, אופן השימוש של המדריך בתכנים, מה מותר ומה אסור לו וגם לדבר על הגבלת המדריך כשהוא כבר לא עובד איתכם ואז כמובן שאסור לו להשתמש בתכנים, להעתיק אותם וכן אסור לו גם לפנות ללקוחות שלכם לתקופה מסויימת.

על כל הפרטים בנושא הזה, רצוי שתתייעצו עם עורך דין שינסח עבורכם את החוזה. העלו בפניו את כל החששות והוא יגן על הזכויות שלכם בחוזה.

שימרו על קשר מתמיד עם מקבלי ההחלטות

כיוון שמי שעומד בפרונט ביום-יום הם המדריכים שלכם, חשוב שתשמרו על קשר ישיר ותמידי עם בתי הספר, המורים, הרכזים וכל מי שרק אפשר כדי שיידעו שאתם “הבוס” ואיתכם צריך לדבר כשיצטרכו משהו ולא יפנו למדריך לשם כך.  קשרים אישיים עם מקבלי ההחלטות מביאים לעבודה משותפת לאורך שנים וחשוב לטפח אותם.

עירכו ביקורי פתע

פעם בכמה זמן, הגיעו לשיעורים בהפתעה ותראו איך מתנהל השיעור ובדקו שזה עולה בקנה אחר עם המטרות שלכם. מלבד השמירה על התכנים זו גם פרקטיקה מצויינת להראות נוכחות ולראות מה קורה בשטח וזה מצויין לכם כבעלי עסק.

תיעוד ושיווק מתמיד

תעדו את השיעורים של המדריכים שלכם והשתמשו בהם לשיווק בערוצים השונים. הקפידו להוסיף את הלוגו שלכם לסרטון, אולי כמה דברי פתיחה בהם אתם עומדים מול המצלמה ומספרים על העסק או על מה שרואים בסרטון והמטרה בגדול היא להראות שמדובר בתוכנית שלכם, אתם העיקר, ואתם מובילים אותה.

לסיכום

העתקה היא דבר שקורה. לעיתים זה בזדון ולעיתים זה בתמימות ומתוך הערכה ורצון לעשות תוכן טוב יותר שבמסגרתו משתמשים בתוכן שלכם כבסיס. אי אפשר למנוע את זה וגם אין טעם. זה חלק מהאבולוציה של התוכן, אבל כן חשוב לדעת את הזכויות שלכם וגם להיות עם הפנים קדימה לפרוייקט הבא ולתוכן הבא שתמיד יהיה יותר טוב, יותר מדוייק ויותר מותאם לתקופה. התעלמו מרעשי רקע וצרו תוכן שיהפוך אתכם לחוד החנית ואלה שתמיד ירצו לעבוד איתם.

כמו כן, תמיד תשימו את עצמכם בפרונט, תיהיו קשובים והראו נוכחות. שמרו על קשר עם הלקוחות והראו שאתם מעורבים גם מרחוק, כך גם אם המדריך ייצא לדרך עצמאית (ורבים מהם בהחלט מכוונים לשם וצריך לקחת את זה בחשבון מראש), בית הספר, יעדיף להמשיך לעבוד מולכם כי אתם אלה שהיו איתו בקשר מתמיד ברמה הניהולית והשירותית. 

רוצים להמשיך את הדיון או להתייעץ בנושא? בואו לקבוצת הוואטסאפ: ספקי גפ”ן מתייעצים

על מחבר המאמר

לירן חסון

היזם והיוצר מאחורי מיזם התוכן החינוכי לילדים EZToddler וספקי גפ”ן מתייעצים וכן הבעלים של בית המדיה Digital-ID ליצירת תוכן וייעוץ שיווקי לעסקים בתחום החינוך, הילדים והדיגיטל. יוצר תוכן ואיש שיווק דיגיטלי המגיע מעולמות הפרסום, התוכן וההדרכה ומתמחה ביצירת תכנים שיווקים ולימודיים מסוגים שונים (וידאו ואנימציה, סאונד וקריינות, תכני גרפיקה ותוכן כתוב).
לירן חסון | יזם ויוצר תוכן
ניווט בעמוד
דילוג לתוכן