סוגי המסלולים במערכת גפ"ן

תקציב גפ”ן בבתי הספר (זאת אומרת התקציב שבית הספר מקבל ממשרד החינוך) למעשה אמור לשלם על הכל – מתוכניות לימודיות, דרך אירועים בית ספריים, השתלמויות והדרכות למורים ועד לריהוט וציוד קבוע. במאמר זה נבין מי יכול לנצל את התקציב הזה ובאיזה אופן.

אם אתם חדשים לגמרי, לפני שאתם קופצים למסלולים, כדאי שתצפו בסרטון המצורף ותבינו מאיפה מתחילים, איך הופכים לספק של משרד החינוך ואיך מעלים תוכנית למאגר התוכניות.

המסלול הירוק

המסלול הירוק בגפ”ן הוא הדבר שלשמו נתכנסנו. המסלול מכיל ספקים שצלחו את מכרז גפ”ן ובית הספר יכול להשתמש בתקציב גפ”ן כדי לשכור את שירותם. ורגע לפני שנמשיך – למען הסר ספק – למעשה, היחידים שיכולים להנות מתקציב גפ”ן הם רק ספקים שזכו במכרז.

כדי לעבור את המכרז הספקים נדרשים לעבור מסכת בדיקות פדגוגיות ומנהליות ומדובר בסיפור מעט סבוך אך אלה שצולחים אותו, יתקלו בפחות התנגדויות בסגירה מול בתי ספר כי פשוט יש למנהלים תקציב נרחב שלרוב הם גם לא מנצלים אותו עד תום. 

כדי להגיש את התוכנית שלכם למסלול הירוק, צריך לחכות שיהיה מכרז פתוח שנקרא “מכרז מאגר התוכניות והמענים”. ניתן להתעדכן על המכרזים בקהילות הוואטסאפ של ספקי גפ”ן מתייעצים או בעמוד המכרז באתר החשב הכללי

המסלול הכחול (יוזמות רשות/בעלות)

מלבד תקציב גפ”ן, יש לבית ספר מקורות מימון נוספים כמו תשלומי הורים, תקצוב מהעירייה, תרומות וכן הלאה. בית הספר יכול להשתמש בתקציב הזה לפי ראות עיניו גם עם ספקים שלא זכו במכרז אבל התוכנית שהם מציעים כן אושרה במסלול הכחול. מסלול זה נקרא יוזמות רשות/בעלות.

כלומר, אם לא ניגשתם למכרז או שניגשתם אבל התוכנית לא זכתה אבל כן אישרו אתכם למסלול הכחול, אתם יכולים לעבוד עם בתי ספר אך לא עם תקציב גפ”ן אלא עם התקציב המצומצם הקיים לבית הספר ולכן המנהלים יהיו הדוקים יותר מבחינת הוצאות. היתרון במסלול זה הוא שיש פחות (ממש פחות) בירוקרטיה ובדיקות שאתם צריכים לעבור.

ניתן להוסיף תוכניות למסלול הכחול כל השנה. 

המסלול הסגול

המסלול הסגול לא ממש רלוונטי לנו כספקים כי מדובר בשירותים שמי שנותן אותם הוא משרד החינוך עצמו.

כך תבדילו בין תוכנית של המסלול הכחול לתוכנית של המסלול הירוק
כך תבדילו בין תוכנית של המסלול הכחול לתוכנית של המסלול הירוק

אז מה עדיף? המסלול הירוק או המסלול הכחול?

תכלס? אין תשובה חד משמעית. זה תלוי בתוכנית של הספק, בתעודות והאופי של הספק ובמקורות ההכנסה שלו.

  • אם אתם לא סובלים בירוקרטיה, יהיה לכם קשה מאוד לצלוח את המסלול הירוק ללא עזרה.
  • אם עיקר הפרנסה שלכם הגיע עד היום ממערכת החינוך, אין ספק שהמסלול הירוק הוא הכיוון הנכון למרות כל הקשיים אבל אם משרד החינוך הוא עוד אחד ממקורות הפרנסה שלכם אך לא העיקרי, לא בטוח שווה להשקיע את כל המאמץ והכוחות הנפשיים כדי לזכות במכרז ועדיף לנסות לקדם את התוכנית שלכם דרך המסלול הכחול שהוא משמעותית קליל יותר.
  • עוד אספקט ששווה לקחת בחשבון היא ייחודיות התוכנית שלכם.  אם יש לכם משהו ממש ייחודי להציע שאין לו מתחרים ובתי ספר יעופו עליו, אז אין ספק שזה מקנה לכם יתרון יחסי במסלול הכחול.

בקיצור, ההמלצה היא להתחיל מהמסלול הכחול שדי פשוט להכנס אליו. לאחר מכן תתחילו לחקור מה נדרש מכם כדי להכנס למסלול הירוק. דברו עם קולגות, בדקו תוכניות אחרות ודברו עם מנהלים. במידה והשתכנעתם שזה הכיוון, קחו אוויר והתחילו לצלול לתוך התהליך.

סדר הענינים בהגשת תוכניות למאגר התוכניות והמענים

עקרונית, המסלול הסגול לא רלוונטי לרובנו והמסלול הירוק הוא היעד. רק אם התוכנית שלך לא זכתה במכרז ולא אושרה למסלול הירוק, אז המסלול הכחול הוא פרס הניחומים שלנו.

עקרונית, סדר הדברים הוא כזה שאתם מעלים תוכנית לאתר והיא צריכה להיות מאושרת. במידה והיא מאושרת היא נכנסת למסלול הכחול  שזה השלב הראשון לפני הגשתה למסלול הירוק. הגשת תוכנית למסלול הכחול ניתן לעשות לאורך כל השנה. 

בזמן שיש מכרז פתוח ניתן להגיש את התוכנית הזו שנמצאת במסלול הכחול (או להעלות תוכנית חדשה) ולהגיש אותה למכרז גפ”ן ואם תזכו במכרז, היא תעבור מהמסלול הכחול למסלול הירוק. אם היא לא תאושר, היא תישאר במסלול הכחול.

לא בטוחים איזה מסלול מתאים לתוכנית שלכם? צריכים תמיכה?

הצטרפו לקבוצת הוואטספ, התייעצו או הוציאו תסכולים. זו גם דרך לעזור 🙂

על מחבר המאמר

לירן חסון

היזם והיוצר מאחורי מיזם התוכן החינוכי לילדים EZToddler וספקי גפ”ן מתייעצים וכן הבעלים של בית המדיה Digital-ID ליצירת תוכן וייעוץ שיווקי לעסקים בתחום החינוך, הילדים והדיגיטל. יוצר תוכן ואיש שיווק דיגיטלי המגיע מעולמות הפרסום, התוכן וההדרכה ומתמחה ביצירת תכנים שיווקים ולימודיים מסוגים שונים (וידאו ואנימציה, סאונד וקריינות, תכני גרפיקה ותוכן כתוב).
לירן חסון | יזם ויוצר תוכן
ניווט בעמוד
דילוג לתוכן