זכויות יוצרים בתחום החינוך

זכויות יוצרים הם נושא חשוב שכדאי להכיר גם אם אתם עוסקים בתחום החינוך בו הכללים קצת יותר אפורים. במאמר זה נסקור את הנושא ונכיר את סוגי הרישיונות השונים.

אז נכון שמותר להשתמש בתכנים לצורך לימודי וחינוכי וזה לא ייחשב כפגישה בזכויות יוצרים. אבל כיוון שאתם נחשבים עסקים ולא מורים בבית ספר, הפרצה הזו לא נוגעת לכם וחשוב להכיר את החוק.
נתחיל מזה שאסור לכם לקחת תוכן שמישהו אחר יצר ולהשתמש בו ללא אישורו. תוכן הוא מוסיקה, סאונד אפקט, וידאו, תמונה, פונטים ואפילו אפקטים וזאת רק רשימה חלקית. כמו כן, יש תכנים שכן מותר להשתמש בהם אך בצורה פרטית, ויש תכנים שאפשר להשתמש בהם לשימוש מסחר אבל גם אלה, לרוב לא מאושרים לשימוש בשידורי טלויזיה לדוגמה. אז איך יודעים? אני לא אלאה אתכם בכל סוגי הרישיונות אבל אדבר על כמה נושאים הקשורים לתחום שלנו.

ראשית, מה הן זכויות יוצרים?

זכות יוצרים היא בעצם רשת הביטחון של יוצר מול שימוש בתוכן שהוא יצר. יוצר הוא אדם שהשתתף ביצירת התוכן. בין אם מדובר במי שכתב, הלחין, עיבד, הקליט, הפיק, צייר, צילם, ערך וכן הלאה. כמובן לרוב אין לנו צורך לפנות לכל אחד מהיוצרים אלא יש אגודות שמנהלות את התכנים שלהם. כמו אקום והפדרציה בארץ. כדי שאנחנו נוכל להשתמש בתכנים מסוימים, אנחנו צריכים לקבל מהיוצרים, זאת אומרת מהאגודות שמנהלות את התוכן, רישיון שימוש.

בתחום הדיגיטל יש כמה רישיונות עיקריים רלוונטים:

  • רישיון שימוש אישי / Personal License
  • רישיון שימוש מסחרי / Commercial License
  • רישיון שידור / Performance/Broadcast License
  • רישיון מכני / Mechanical License
  • רישיון סינק/סינכרוניזציה / Sync License
  • רישיון מאסטר / Master License
  • רישיון שימוש אישי

    כשמו כן הוא. לשימוש בבית לצרכים אישיים. לא באמת ניתן לאכוף אותו אבל הוא קיים.

    רישיון שימוש מסחרי

    מיועד לבעלי עסקים לשימוש פנים משרדי. למשל לשימוש במצגות במשרד, סרטון שיווקי בתוך בית העסק, פרזנטציות וכן האלה. לא מדובר בשימוש בגופי שידור כמו רדיו וטלויזיה ואפילו לא שירותי ON Demand כמו VOD, עבורם קיים הרישיון הבא

    רישיון שידור

    רישיון שידור הוא רישיון להשתמש בתכנים בפלטפורמות הפצה רחבות כדוגמת רדיו, טלויזיה וVOD כאמור.

    רישיון מכני

    רישיון מכני מיועד בעיקר לזמרים. זה רישיון המאפשר לעשות עיבוד חדש לשירים מוכרים לדוגמא ובלבד שכולו יווצר מחדש מאפס ולא ייעשה שימוש בהקלטות המקוריות. (דוגמא בהמשך)

    רישיון סינק

    זה בעצם כמו רישיון מכני, אבל עבור וידאו (כאשר רישיון מכני הוא כללי יותר – נניח כשזמר מוציא שיר לרדיו ללא וידאו).

    רישיון מאסטר

    זה הרישיון האחרון והכי פחות רלוונטי מבחינת יוצרי יוטיוב. מדובר בעצם רישיון להשתמש ביצירה מוזיקלית קיימת כמו שהיא בתוך הוידאו. (חובה לציין שבדוגמא הזו, נוסף לרישיון הזה דרושה גם רכישת רישיון סינק או רישיון מכני כשלא מדובר בוידאו)

     

    מה לגבי זכויות יוצרים על תכנים מהיוטיוב

    ליוטיוב יש הסכמים עם אגודות זכויות יוצרים מסביב לעולם הן על תוכן מוזיקלי והן על וידאו על כן מותר לצפות בתכנים שיש ביוטיוב ולהשתמש בהם גם בעסקים כל עוד הם מוצגים מתוך ערוץ היוטיוב של היוצר ואין תוסף חוסם פרסומות.

    כמובן מיותר לציין שאסור להוריד סרטוני יוטיוב למחשב ולהעלות אותו לערוץ משלכם וכדי למנוע את זה יש ליוטיוב מנגנון זיהוי אוטומטי של תוכן כך שאם תשתמשו בתוכן שקיים במאגר הזיהוי, יוטיוב יידע על זה.

    איפה אפשר למצוא תוכן לשימוש חופשי?

    יש המון אתרים המציעים מוזיקה וסרטונים ותמונות בחינם או בתשלום עם רישיון שימוש מסחרי, אבל קחו בחשבון שכמו שציינתי קודם, רישיון מסחרי ורישיון שידור הם לא אותו הדבר וחשוב לקחת את זה בחשבון. אם הסרטון מיועד לשימוש ON DEMAND או טלויזיה ואין לכם רישיון שימוש שידור (למרות שיש לכם רישיון שימוש מסחרי) – אתם לא תוכלו להשתמש בו בפלטפורמות האלה (אלא אם לערוץ בו ישודר יש רישיון שמיכה אבל זה כבר למתקדמים).

    אתרים עם תוכן חופשי ללא זכויות יוצרים

    לסיום, הנה כמה אתרים בהם אני משתמש לתוכן שלי

  • www.Pixabay.com
  • אתר לתמונות ווידאו לשימוש חופשי ללא מתן קרדיט

  • www.Pexels.com
  • אתר לתמונות ווידאו לשימוש חופשי ללא מתן קרדיט

  • www.dig.ccmixter.org
  • אתר למוזיקה עם סוגי רישיון שונים, כולל שימוש חופשי עם קרדיט

  • Envato Elements
  • מאגר אדיר של תכנים הכולל מוזיקה, SFX, וידאו, תמונות, אייקונים ואפילו תבניות ופלאגיני וורדפרס, פרוייקטי אפרט אפקסט ועוד, בעלות של 20$ לחודש.

    על מחבר המאמר

    לירן חסון
    היזם והיוצר מאחורי מיזם התוכן החינוכי לילדים EZToddler וספקי גפ”ן מתייעצים וכן הבעלים של בית המדיה Digital-ID ליצירת תוכן וייעוץ שיווקי לעסקים בתחום החינוך, הילדים והדיגיטל.

    יוצר תוכן ואיש שיווק דיגיטלי המגיע מעולמות הפרסום, התוכן וההדרכה ומתמחה ביצירת תכנים שיווקים ולימודיים מסוגים שונים (וידאו ואנימציה, סאונד וקריינות, תכני גרפיקה ותוכן כתוב).
    Digital-ID הוא בית מדיה ותוכן לדיגיטל
    ניווט בעמוד
    דילוג לתוכן